Det saknas böcker som på ett intressant sätt berättar för barn om konst. I vår digitala och bildrika samtid är det viktigt att också yngre barn lär sig att förstå och förhålla sig kritisk till bilder.

Redan spädbarn möter bilder i sin vardag när de använder mobiltelefoner och surfplattor, men för yngre barn har det saknats böcker för att ge dem ett bildspråk. Det innebär inte bara att barnen okritiskt tar till sig bilder, stilla och rörliga, utan även att skolor saknar möjlighet att leva upp till läroplanens krav.

I ”Petras bilder” tar konstverken plats i Petras liv, plötsligt ser hon bilder överallt i sin vardag. Petra lär sig att samtala om det som hon ser i verken.

Utdrag ur del 1 ”Flickan i blått”:

Petra mindes plötsligt hur det var när hon började lära sig bokstäver och siffror. Det som hon tidigare knappt hade lagt märke till blev självlysande och drog till sig hennes uppmärksamhet. Överallt hade hon sett dem. Böjda kvistar på marken bildade plötsligt bokstäver. Ett O, ett P. Bitar av vasstrån på stranden som fösts ihop av vågorna var inte bara skräp utan formade N, Z, L. Och hon hade lagt märke till siffrorna i bilarnas nummerplåtar, sett vägskyltar och nummer på husfasader. Bokstäver och siffror dök upp överallt.

Nu hände det igen. Hon hade börjat se delar ur bilden överallt, detaljerna – ängelns vingar, den blå filten, guldskivorna – hade lämnat sitt papper och plötsligt blivit levande. Det var som om hon nu var på väg att lära sig ett nytt språk, ett bildspråk.

Det är grannen Fredrika som visar Petra verk ur konsthistorien. Bilderna hjälper Petra i hennes vardag och tack vare dem inser Petra vad hon måste göra när kompisarna sviker och när hon inte får en plats i stafettlaget.

Serien ”Petras bilder” består av fyra delar.

RintutsnittDel 1 ”Flickan i blått”

Petra bor i ett höghus tillsammans med mamma, pappa och lillebror. En dag råkar en klasskompis illa ut men ingen vågar berätta vad som har hänt. Petra tar mod till sig efter att hon fått höra om sin granne Fredrikas hemlighet. En hemlighet som kommer fram när Fredrika berättar för Petra om flera hundra år gamla målningar.

Del 2 ”Pojken med örnen”

Petra får inte vara med i stafettlaget. Inte heller får hon vara med sina bästisar. Petra är arg och ledsen och går till Fredrika men hemma hos henne blir Petra rädd. En man med vilda ögon gömmer sig i badrummet. När Fredrika förklarar vem han är förstår Petra vad hon måste göra för att få springa i stafetten.

Del 3 ”Klockan som rinner”

Petra kan inte spela fotboll, inte heller kan hon rita. Hon känner sig liten och dum när klasskompisarna ser hennes teckning, precis så liten som hon känner sig när hon är ensam hemma i mörkret. Grannen Fredrika visar Petra ett berömt konstverk som får henne att inse att bilder kan se väldigt konstiga ut och att det är helt okej att känna sig liten.”

Illustration6